
JAK SE STÁT DOBRÝM COPYWRITEREM
Každý úspěšný prodejní web má za sebou skvělého copywritera. Důvod je jasný, bez obsahového marketingu se v online světě z místa nepohnete.
Zákazník chce užitečné informace. Ale ne nějakou nudnou příručku, chce příběh, uvolnit se, pobavit. Nechce být do nákupu tlačen masáží direkt marketingu, ten už je dávno za zenitem. Rozhodnutí koupit si produkt nebo službu dnes, víc než co jiného, ovlivňují vhodně volená slova a věty. Proto se v poslední době slovo copywriting skloňuje ve všech podobách.
Copywriting není jen obyčejné psaní
Kdo si aspoň jednou zkusil napsat článek na web, ví, jak těžké je napsat něco, co si lidi opravdu přečtou. Nestanete se dobrým blogerem jen proto, že jste měli ve škole jedničku ze slohu. Důležitější, než jak píšete, je, o čem píšete. Úspěšný copywriting, a tím i obsahový marketing. je tedy hlavně o dobré myšlence. Ať chcete napsat článek na blog nebo příspěvek na facebook, první krok je ujasnit si o čem, teprve pak přemýšlíte o vhodné formě prezentace.
Ve chvíli, kdy máte téma, je čas se seznámit se základními pravidly copywritingu, aby vaše práce nebyla zbytečná a někdo si váš článek opravdu přečetl.
V čem je copywriting jiný
Většina z nás články na internetu ani nedočte. Pokud nás zaujme nadpis, přečteme si perex, abychom zhodnotili, jestli má cenu číst dál. Ani tak ještě nemá článek vyhráno. Jestliže je příliš dlouhý, i kdyby byl opravdu hodně zajímavý, ke konci už jen netrpělivě přejíždíme text očima a hledáme zvýrazněné pasáže. Udržet pozornost čtenáře je skoro nadlidský úkol.
Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je rozdělit text do krátkých odstavců, které na sebe logicky navazují. Strukturovaný text má spád, je svižný a mnohem snadněji se čte.
A nezapomeňte na nadpisy, ty užívejte často a hodně. Podle nich se čtenář rozhoduje, jestli je pro něj konkrétní odstavec důležitý, nebo ho může klidně přeskočit. Jestli se mají oči návštěvníka webu na čem zachytit, je větší pravděpodobnost, že na stránce zůstane. K tomu slouží nadpisy a podnadpisy.
Copywriting není detektivka
Čtenář hledá informaci, tak mu ji dejte. Jestli ho budete napínat a kličkovat před ním, stránku opustí a nevrátí se. V copywritingu vůbec není chyba sdělit pointu na začátku textu a dál ji rozvíjet užitečnými fakty, které sice čtenář nehledal, ale jsou k tématu a mohly by se mu hodit.
Obsahový marketing je právě o těch užitečných informacích, radách, návodech. Často sice nevyžádaných, ale natolik zajímavých, že stojí za to si je přečíst. Vyvarujte se ale zbytečné omáčky okolo, ta článek nesmyslně natahuje a odvádí pozornost. Zaujmout – to je nejdůležitější úkol každého textu, kolem něj se točí celý copywriting.
SEO, klíčová slova a odkazy – bez toho to není copywriting
Kde se vzalo mé podezření, že za každým úspěšným webem stojí skvělý copywriter? Protože obyčejný textař napíše sice vzletný článek, ale pro vyhledávače naprosto nezajímavý. Takže si ho nikdo nepřečte. Profík si nejdřív zjistí, co chtějí lidé číst. Co hledají na internetu a vlastně i v životě. A to jim naservíruje. Použije správná klíčová slova. A protože má alespoň základní představu o SEO, tedy optimalizaci nalezitelnosti, stránky, na které píše, si prostě každý najde.
Dobrého copywritera poznáte ještě podle jednoho kritéria: nejen že návštěvníky na web přivede, on je tam i udrží. K tomu mu slouží trik zvaný odkaz. Prostě mu nabídne další článek s podobnou tématikou. Pro jistotu, kdyby náhodou v tom stávajícím nebylo dost relevantních informací. A taky proto, aby ukázal, že mu na čtenáři fakt záleží a tak mu pomáhá hledat správnou odpověď na jeho problém.
Chcete být dobrým copywriterem?
Všechno se dá naučit, takže i copywriting. Průkopníci v oboru to měli složitější, museli na to jít cestou pokus – omyl, dnes už existuje dost online kurzů, kde se naučíte základní pravidla, případně i víc. Jestli se chcete psaní na weby věnovat, rozhodně neuděláte chybu, když se o některý z nich začnete zajímat. Mě osobně zaujal Copykiller, kurz, který vás naučí kompletní základy a přidá právě to něco navíc.
O autorovi

- Zakladatel Člověka bez hranic. Nadšenec do cestování, adrenalinových sportů, osobního rozvoje a online podnikání s láskou k affiliate marketingu. Mým cílem je motivovat a inspirovat lidi, ukázat jim, že všechno je možné, pokud si jdete houževnatě za svým.